Informace o předmětu
Tematické okruhy
- Speciální pedagogika a její podobory, možnosti vzdělávání žáků a studentů se speciálními potřebami
- Integrace žáků se zdravotním postižením do hlavního proudu vzdělávání, inkluzivní školství
- Vzdělávání žáků a studentů se specifickými poruchami učení
- Práce se žáky a studenty s poruchami chování
- Vzdělávání žáků a studentů se zrakovým postižením
- Vzdělávání žáků a studentů se sluchovým postižením
- Vzdělávání žáků a studentů s tělesným postižením a zdravotním znevýhodnění
- Vzdělávání žáků a studentů s narušenou komunikační schopností
- Vzdělávání žáků a studentů s poruchami autistického spektra
- Vzdělávání žáků a studentů s národnostních a etnických menšin
- Vzdělávání žáků a studentů s mentálním postižením
- Práce se žáky nadanými a mimořádně nadanými
Studijní materiály
Základní studijní materiály:
Základní literatura:
- ŠVARCOVÁ, Iva. Úvod do speciální pedagogiky. 1. Praha: VŠCHT Praha, 2015.
- ŠVARCOVÁ,I.Základy speciální pedagogiky. Praha: PARTA, 2012.
- Výuka k různosti: učební opora pro 2. stupeň základních škol, gymnázia a střední odborné školy, vč. škol speciálních, dostupnéna: http://www.nejsmevsichnistejni.cz/
Rozšiřující literatura:
- Můj spolužák... se specifickými potřebami. Vydání první. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014, 216 stran. ISBN 978-80-7435-479-3.
- JACOVIČOVÁ, Drahomíra. Specifické poruchy učení a chování: studium: Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů 2. stupně ZŠ a SŠ, Učitelství v ZUŠ, SOŠ a konzervatoři ; kurz: Uvedení do speciální pedagogiky. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014, 68 s. ISBN 978-80-7290-657-4.
- KIMPLOVÁ, Tereza. Ztráta zraku: úvod do psychologické problematiky. Vyd. 1. Ostrava: Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě, 2010, 120 s. ISBN 978-80-7368-917-9.
- THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 453 s. ISBN 80-7367-091-7.
- HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení: úvod do surdopedie. Vydání první. Praha: Portál, 2012, 159 stran. ISBN 978-80-262-0084-0.
- NOVOSAD, Libor. Tělesné postižení jako fenomén i životní realita: diskurzivní pohledy na tělo, tělesnost, pohyb, člověka a tělesné postižení. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 166 s. ISBN 978-80-7367-873-9.
- Koktavost v kazuistikách: úspěchy a nezdary terapie. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008. ISBN 9788024724782. Dostupné také z: http://toc.nkp.cz/NKC/200806/contents/nkc20081796159_1.pdf
- BENDOVÁ, Petra. Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3853-6.
- BITTNEROVÁ, Dana a Mirjam MORAVCOVÁ. Etnické komunity: Romové. Vydání první. Praha: FHS UK, 2013. ISBN 978-80-87398-45-6.
- LHOŤAN, Lukáš. Rozmanitostí proti předsudkům: Romové, Vietnamci, Muslimové a Ukrajinci v České republice. 1. vyd. V Pstruží: Lukáš Lhoťan, 2012. ISBN 978-80-904932-2-3.
- HŘÍBKOVÁ, Lenka. Nadání a nadaní: Pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-1998-6.
Požadavky k zápočtu
- Průběžná práce v e-learningu, plnění průběžných úkolů
- Zápočtový test
Vyučující
PhDr. Miroslava Nováková Schöffelová, PhD.