Psychologie mládeže
- Periodizace vývoje: Eriksonova periodizace vývoje jako řešení psychosociálních konfliktů a dopad nevyřešených konfliktů na období dospívání, psychoanalytické pojetí vývoje S. Freuda - hlavní principy a zhodnocení teorie, teorie attachementu a její význam pro období dospívání.
- Období dospívání: Charakteristika jednotlivých fází, hlavní vývojové změny v tomto období a jejich dopad na školní prostředí, rozdíly mezi změnami v pubescenci a adolescenci, Eriksonův pohled na dospívání, Arnettův koncept vynořující se dospělosti.
- Identita a sociální vztahy v období dospívání: Pojetí identity ve vývojové psychologii, sebepojetí a identita v dospívání, Eriksonův a Marciův přístup, novodobý fenomén virtuální identity. Hlavní změny v sociálních vztazích v období dospívání - charakteristické znaky vztahu k dospělým, specifika vztahu s učitelem, význam vrstevníků v dospívání a příslušnost ke skupině vrstevníků jako specifická oblast identity, subkultury mládeže a jejich rizika a dopady na školní prostředí
- Tělesný, kognitivní a emoční vývoj v období dospívání: Tělesné změny v období dospívání: specifika chlapců a dívek, dopady na psychiku dospívajícího, důsledky pro školní prostředí a chování učitele, význam tělesného vzhledu a rizika. Emoční změny v období dospívání a jejich důsledky pro školu, kognitivní vývoj v adolescenci, Piagetova periodizace, stádium formálních myšlenkových operací a možnosti využití v učebním procesu.
Sociální psychologie
- Prosociální a agresivní chování.
Pojmy prosociální chování, agrese, agresivita, hostilita, násilí. Teorie agrese. Agrese v médiích, dopad na děti a mládež. - Sociální skupiny.
Vymezení sociální skupiny, druhy sociálních skupin, charakteristiky. Znaky malé sociální skupiny, sociální dynamika. - Postoje
Definice postojů – strukturní a funkcionalistický přístup, formování postojů, změna postojů (kognitivní disonance, přesvědčování), měření postojů (nepřímé a přímé techniky) - Sociální kognice a sociální vlivy
Sociální percepce, atribuce, sociální schémata, konformita, poslušnost vůči autoritě, vliv situačních podmínek
Interpersonální komunikace
- Komunikační proces
Pojem komunikace. Prvky komunikačního procesu - Neverbální a verbální komunikace
Hlavní zásady verbální a neverbální komunikace ve vzdělávacím procesu - Interpersonální konflikt
Druhy konfliktů, hlavní příčiny konfliktů ve školním prostředí, hlavní zásady řešení konfliktu
Psychologie učení
- Učení jako základní vývojový proces
Vztah biologického zrání a učení, druhy učení, zdroje učení - Kognitivní předpoklady k učení
Rozvoj kognitivních procesů nezbytných pro učení – pozornost, vnímání, představivost, myšlení, paměť. Kognitivní deficity vyskytující se u současných žáků SŠ. - Osobnostní dispozice k učení, individuální rozdíly
Schopnosti, nadání a mimořádný výkon, temperamentové rozdíly, rozdíly v seberegulačních vlastnostech a v motivaci - Teoretické přístupy k učení
Kognitivně vývojový (Piaget, Vygotskij), Sociální (observační učení), behaviorální (role odměn a trestů) - Emoce a motivace k učení
Vliv emocí na učení, druhy emocí, osobnostní motivační zaměření (životní cíle, hodnoty, zájmy, potřeby), faktory ovlivňují aktuální motivaci k učení - Materiální a interpersonální podmínky ovlivňující učení
Stres a stresory, materiální podmínky, organizace učení, interpersonální vztahy, komunikace aj.
Psychopatologie
- Příčiny a prevence psychických poruch
Systémový pohled na příčiny psychických poruch (dědičnost, stres, materiální vlivy – chemické, fyzikální, biologické, interpersonální, intrapsychické). Prevence psychických poruch ve školním prostředí - Nejčastější psychické poruchy u žáků středních škol
Poruchy školních dovedností, porucha aktivity a pozornosti, poruchy chování, poruchy příjmu potravy, fobické a úzkostné poruchy, Aspergerův syndrom - Nejčastější psychické poruchy u učitelů středních škol
Syndrom vyhoření, poststresové poruchy, neurotické poruchy, depresivní epizoda, poruchy osobnosti