- Postavení chemie jako vyučovacího předmětu. Historie výuky chemie a chemických výrob v českých zemích. Alchymie. Charakter výuky chemie na všeobecně vzdělávacích školách (ZŠ a G). Charakter výuky chemie na středních odborných školách (obory s maturitou a s výučním listem – SOŠ a SOU) s chemickým a nechemickým zaměřením.
- Didaktické zásady a jejich aplikace ve výuce chemie. Systém didaktických zásad, jejich vědní a praktická východiska a vzájemné vztahy. Charakteristika jednotlivých zásad. Faktory ovlivňující vyučovací proces. Přehled nejdůležitějších faktorů. Cíle výuky, jejich ověřování, didaktické testy. Učivo.
- Organizační formy vyučování, jejich konkrétní podoba v chemii. Vyučovací hodina, seminář, cvičení (pouze teoretické), exkurze, praxe, odborný výcvik, domácí úkoly (i domácí pokusy žáků), formy zahrnující pouze část studentů (např. CHO, SOČ, kroužky, korespondenční kurzy).
- Vyučovací metody v chemii, jejich charakteristika a rozdělení. Verbální metody, rétorika. Názorně demonstrační metody. Názor a jeho prezentace. Demonstrační pokus, jeho příprava a realizace. Promítané pokusy. Praktické metody. Základní funkce žákovského pokusu. Režim laboratorních cvičení. Záznam o pokusu. Bezpečnost práce. Hodnocení žáků. Zařazení pokusu do vyučovací hodiny.
- Rozdělení výukových pokusů. Pokusy frontální, simultánní, individuální (dílčí), kombinované. Rozdělení z hlediska gnoseologického. Rozdělení z hlediska množství. Semimikrotechnika, přednosti a nedostatky ve školních podmínkách. Zkumavkové reaktory, metoda kapkovací, metoda injekčních stříkaček.
- Chemické látky ve výuce. Chemikálie dle zařazení ve výuce (demonstrační, spotřební, odpadní). Nebezpečné chemické látky (zákony a nařízení a jejich aplikace ve školní praxi).
- Vztah modelu a reality. Funkce modelu. Rozdělení modelů. Modely
- mikrosystémů. Funkční klasifikace dynamických modelů. Školní pokus jako model práce chemika.
- Obrazové pomůcky. Využití různých druhů obrazů ve výuce chemie. Promítaný obraz. Zpětný projektor a vizualizér ve výuce. Přednosti a nedostatky. Využití PC obrazu ve výuce.
- Vyučovací proces. Tradiční výuka a její nedostatky. Formální znalosti. Programované učení. Základní druhy programovaných textů. Využití programovaných textů ve výuce chemie. Systém řízení samostatné práce studentů. E-learning.
- Experimentování v chemii a její výuce. Třídění didaktických experimentů a nové směry v této oblasti.
- Specifické činnosti učitele chemie a jeho žáků. Didaktická hra, edukační experimentování, modelování v chemii a její výuce, vizualizace v chemii a její výuce, elementarizace.
- Specifika a principy statické projekce, faktory ovlivňující kvalitu promítaného obrazu. Typy a vlastnosti projekčních ploch, zásady jejich užití. Projekce průhledných předloh a její uplatnění ve výuce. Moderní způsoby projekce neprůhledných předloh.
- Dynamická projekce, její specifika a uplatnění ve výuce. Principy filmové a 3D projekce, využití ve škole. Moderní způsoby projekce dynamického obrazu. Prezentace a promítání pokusů.
- Využití ICT a internetu na střední škole. Počítač v administrativě školy a učitele. Videoprogramy a počítačové programy ve výuce chemie. Způsoby využití internetu učiteli a žáky, zdravotní aspekty.
Didaktika chemie
Aktualizováno: 11.6.2015 16:20, Autor: Ing. Bohuslav Dušek, CSc.