Informace o předmětu
Tematické okruhy
1. Sociální vztahy v procesu vzdělávání
1.1 Lidský vztah jako součást profese
1.2 Učitel a etika jeho profese
1.3 Pedagogické dovednosti učitele
1.4 Vlastnosti učitele
1.5 Standardy učitelské kvalifikace a učitelské profese
1.6 Úskalí učitelské profese
2. Integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do hlavního proudu vzdělávání
2.1 Sociální a psychologické aspekty integrace žáků se zdravotním postižením
2.2 Integrace žáků s jednotlivými druhy postižení
2.3 Integrované vzdělávání žáků se zdravotním postižením v zahraničí
3. Děti a mládež v ohrožení
3.1 Lidská práva a práva dítěte
3.2 Mládež a drogy - závislost na psychotropních látkách
3.3 Patologické hráčství, gamblerství (gambling)
3.4 Sekty a manipulativní religiozita
3.5 Sexuální deviace, sexuální zneužívání a sexuálně přenosné choroby
3.6 Týrání dětí (Syndrom CAN)
3.7 Šikanování
4. Mravní vývoj člověka a jeho výchova ke kázni
4.1 Etické základy mravního rozvoje osobnosti
4.2 Psychologické aspekty mravního vývoje člověka
4.3 Pedagogické otázky mravního rozvoje
4.4 Kázeň jako součást morálky jedince i společnosti jako celku
4.5 Představa člověka budoucnosti
Požadavky ke zkoušce
- Test z pedagogické terminologie
- Anotace 1 přečtené knihy ze oblasti sociální pedagogiky
- Vystoupení na semináři
Vyučující
PhDr. Jindra Stříbrská, Ph.D