Informace o předmětu
Na činnosti spadající do oblasti řízení lidských zdrojů je možné pohlížet jako na proces, neboť jednotlivé činnosti představují na sebe navazující kroky (plánování lidských zdrojů – nábor uchazečů o zaměstnání a výběr zaměstnanců – dodržování pracovně právních norem – specifikace pracovní náplně a popis pracovní pozice – posilování motivace k optimálnímu pracovnímu výkonu – identifikace stresorů na pracovišti a jejich odstraňování – rozvoj pracovní kariéry a další vzdělávání – vytváření pracovních skupin a pracovních týmů – odměňování a oceňování pracovního výkonu a pracovního chování – rozvíjení kultury na pracovišti – kultivace externí a interní komunikace). Výuka předmětu Řízení lidských zdrojů je zaměřena právě na tyto jednotlivé činnosti.
Výuka předmětu je zaměřena na témata specifická pro řízení lidských zdrojů v oblasti školství. Kromě základních teoretických poznatků je kladen důraz na praktické zvládnutí některých managerských dovedností v oblasti školství. Proto u každého probíraného tématu po teoretickém úvodu následují cvičení, v nichž si studenti osvojují konkrétní dovednosti.
Kontrola studia
Podmínky pro získání zápočtu
- Účast na seminářích (75 %)
- Písemná příprava pro ústní kolokviální zkoušku, vytvoření a zdůvodnění strukturovaného plánu (Times 12, řádkování 1, max. 3 strany):
- Dalšího vzdělávání dle vlastního profesního zaměření a kariérní situace na nadcházející akademický rok.
- Autodiagnostiku klíčových kompetencí a plán rozvoje vybraných 3 kompetenecí v nadcházejícím akademickém roce.
- Připravit strukturovaný plán porady na konkrétní téma, popsat materiály, prezentaci, průběh.
Požadavky ke zkoušce
Ústní zkouška probíhá kolokviální formou a je zaměřena především na rozbor písemné přípravy. U zkoušky se dále prověřují teoretické znalosti z jednotlivých probíraných témat a schopnost aplikovat je v modelových situacích. Je očekávána i schopnost kultivované prezentace a diskuse, dovednost vysvětlit rozmanité souvislosti a orientace v aktuální situaci ve školství.
Studijní materiály
Další literatura k jednotlivým probíraným tématům podle aktuální situace na knižním trhu a vzdělávacích potřeb studentů bude doplňována v průběhu semestru. Předpokládá se, že studenti se budou kromě doporučené literatury k předmětu orientovat též v další literatuře doplňované na seminářích.
Studijní materiály k přednáškám
Poř. | Přednáška/cvičení | Studijní materiály |
1. | Poradenský systém v ČR a systém dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků | prezentace |
2. |
Pracovně právní zakotvení ve školství s důrazem na úlohu poradenských pracovníků ve školství |
Zákon o sociálně-právní ochraně dětí Vyhláška o poradenských službách Vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami |
3. |
Pedagogická porada v perspektivě účastníka a vedoucího porady. Prezentace v rámci porady |
|
4. |
Pedagogický sbor jako pracovní tým |
|
5. |
Učitelská profese - charakteristika, dilemata, úskalí i pozitiva |
|
6. |
Vybraná témata z personalistiky |
|
7. |
Sebeřízení v učitelské profesi |
Vyučující
PhDr. Miroslava Schöffelová
Mgr. Gabriela Seidlová Málková, Ph.D.