Požadavky ke zkoušce
- Test z pedagogické terminologie
- Anotace 2 přečtených knih
- Ústní zkouška na základě výsledků testu
Obsah předmětu
I. OBECNÁ PEDAGOGIKA
1. Pedagogika jako věda
1.1 Význam studia pedagogiky
1.2 Předmět pedagogiky
1.3 Základní pedagogické disciplíny
1.4 Spolupracující vědní disciplíny
1.5 Hraniční disciplíny
1.6 Vývoj a stav pedagogické terminologie
2. Metodologie pedagogiky
2.1 Základní metody vědeckého bádání v pedagogice
2.2 Teoretický výzkum
2.3 Empirický výzkum
2.4 Metody empirického zkoumání
2.5 Techniky měření v pedagogických výzkumech
2.6 Zpracování údajů v pedagogickém výzkumu
3. Biologické a sociální faktory v rozvoji osobnosti
3.1 Výchova a vychovatelnost
3.2 Genetické vybavení člověka
3.3 Dědičnost, vrozenost a rozvoj inteligence
3.4 Druhy inteligence
3.5 Dědičnost a rozvoj talentu
3.6 Dědičnost a vývoj charakteru
3.7 Některé další vrozené rysy osobnosti
4. Výchova a společnost
4.1 Společnost a její výchovný potenciál
4.2 Společenská role výchovy
4.3 Škola a její funkce ve společnosti
5. Současný školský systém ČR
5.1 Struktura české školy v mezinárodním srovnání
5.2 Vzdělávací programy
5.3 Předškolní vzdělávání
5.4 Základní vzdělávání
5.5 Střední všeobecné a odborné vzdělávání
5.6 Školská zařízení a školské služby
5.7 Práva a povinnosti žáků, studentů a jejich zákonných zástupců
5.8 Financování škol a školských zařízení ze státního rozpočtu
5.9 Vysoké školy
6. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
6.1 Sociální a psychologické aspekty integrace žáků se zdravotním postižením
6.2 Integrace žáků s jednotlivými druhy postižení
6.3 Integrované vzdělávání žáků se zdravotním postižením v zahraničí
7. Vzdělávání žáků nadaných a talentovaných
7.1 Definice pojmů nadání a talent
7.2 Kvalitativní a kvantitativní faktor nadání
7.3 Aktuální a potenciální nadání
7.4 Nesprávné představy o nadaných dětech
7.5 Charakteristika nadaného dítěte
7.6 Specifické potřeby nadaných žáků
7.7 Tvořivost jako jedna z charakteristik nadaných dětí
7.8 Některé možnosti vzdělávání nadaných dětí
II. DIDAKTIKA
8. Didaktika, její obsah a vývoj
8.1 Základní pojmy didaktiky
8.2 Soudobé teorie vzdělávání
8.3 Výchovná funkce vyučování
8.4 Didaktické zásady
9. Cíle vzdělávání
9.1 Funkce cílů v procesu vyučování
9.2 Hodnocení dosažení cílů
9.3 Význam cílů v učební činnosti žáků
10. Obsah vyučování
10.1 Obsah vzdělávání a jeho modernizace
10.2 Systém kurikulárních dokumentů
10.3 Učebnice a její funkce ve vzdělávání
11. Organizační formy vyučování
11.1 Vyučování a učení
11.2 Interakce žáků a učitele ve vyučování
11.3 Třídně hodinový systém
11.4 Skupinové vyučování
11.5 Kooperativní vyučování
11.6 Inovační formy vyučování
12. Metody vyučování
12.1 Klasifikace vyučovacích metod
12.2 Charakteristika nejužívanějších metod vyučování
13. Podmínky vyučování
13.1 Vnitřní (školní) podmínky vyučování
13.2 Vnější (sociální) podmínky vyučování
14. Hodnocení (evaluace) výsledků vzdělávání
14.1 Smysl a funkce hodnocení
14.2 Druhy hodnocení
14.3 Formy zkoušení a hodnocení
14.4 Klasifikace a slovní hodnocení
14.5 Pedagogická diagnostika
Literatura
základní
ŠVARCOVÁ, I. Základy pedagogiky. Praha : VŠCHT Praha,2005 (2. vydání 2008).
BERTNARD, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998.
KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele Praha: Portál, 1996.
LAZINBATOVÁ, J . Nadané dieťa, jeho vývin, vzdelávanie a podporovanie. Bratislava: IRIS, 2001.
PRŮCHA, J . Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2000.
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: GRADA, 2007.
SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999.
VALIŠOVÁ, A.; KASÍKOVÁ, H. et al. Pedagogika pro učitele. Praha:Grada, 2007.
doporučená
GARDNER, H. Dimenze myšlení. Praha: Portál, 1999.
KOLÁŘ, M.: Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011.
KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997.
KOUKOLÍK, F. Já. O vztahu mozku, vědomí a sebeuvědomování.Praha:Karolinum 2003.
PELIKÁN, J. Hledání těžiště výchovy. Praha:Karolinum, 2007.
ŠIMONÍK, O. Začínající učitel. Brno: MU, 1994.
ŠVEC, V. a kol. Praktikum didaktických dovedností, Brno: PF MU, 1996.
ŠVARCOVÁ, I.Mentální retardace. Praha: Portál2003, 2006,2011.
VALIŠOVÁ, A. et al. Autorita ve výchově. Praha: Karolinum, 1999.