Informace o předmětu
Etika výchovy je profesní etika učitelského povolání. Cílem předmětu je objasnit studentům základní mravní hodnoty, mravní vztahy a mravní normy, s nimiž se setkají v pedagogické praxi. Poskytuje stručný přehled o vývoji etického myšlení a o hlavních etických koncepcích současnosti. Na praktických příkladech ukazuje studentům řešení různých etických problémů a situací ve vzdělávacím procesu.
Program přednášek
- Základní etické pojmy
- Etika jako věda, morálka, mravnost, svědomí, kategorie dobra a zla, svoboda člověka. Mravní normy a mravní hodnoty. Axiologické problémy výchovy
- Sociální vztahy v procesu vzdělávání
- Lidský vztah jako součást profese. Mravní aspekty učitelské profese. Výchova a sebevýchova. Autorita učitele a její limity
- Respektování individuality žáka jako svébytného subjektu.
- Profesní etiky
- Základní etické antinomie výchovy a vzdělávání
- Mravní vlastnosti učitele
- Úskalí učitelské profese
Literatura
základní
DOROTÍKOVÁ, S. Etika. Příspěvek k etice jednání. Praha: Karolinum, 2005.
ANZENBACHER, A. Úvod do etiky. Praha: Zvon, 1994.
BREZINKA,W. Základy filosofie výchovy. Praha: Zvon, 1996.
ŠVARCOVÁ,I. Základy pedagogiky. Praha:VŠCHT , 2008, kap. 15-17.
doporučená
HARTMANN, N. Struktura etického fenoménu. Praha:Academia, 2002.
KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997.
VYMĚTAL, J. REZKOVÁ, V. Rogersovský přístup k dětem a dospělým. Praha: Portál, 2001.
ROGERS, C. R. Způsob bytí. Praha: Portál, 1998.
ARISTOTELÉS Etika Nikomachova. Praha: Academia, 1996.
JANKOVSKÝ, J. Etika pro pomáhající profese. Praha:Triton, 2003.
JANOTOVÁ, H. et al. Profesní etika. Praha: Eurolex Bohemia, 2005.
Vyučující
doc. PhDr. Iva Švarcová, CSc.