Informace o předmětu
Anotace, sylabus, literatura
Studenti se formou praktické výuky seznámí s jednotlivými didaktickými techniky a vyzkouší si jejich obsluhu a použití při výuce.
Program přednášek a cvičení
Týden | Obsah přednášky/cvičení | Vyučující |
1 | Tradiční velkoplošná zařízení pro frontální výuku a) klasické tabule (křídové, magnetické, bílé tabule) b) flipcharts, výukové plakáty Klasická promítací zařízení pro frontální výuku a) zpětný projektor / OHP (tvorba předloh), dia-, epi- a film- projektory b) opravy přístrojů, úvod do vyhlášky č. 50/1978 Sb. |
JH |
2 | Moderní velkoformátová technika a) dataprojektory: technologie DLP a LCD (DPL vs. 3LCD), laserový projektor, LCD/LED monitory, vizualizér, typy grafického rozhranní (DVI, HDMI, VGA, Cinch-RCA, S-Video a YPbPr), digitální a analogový signál; grafické rozlišení obrazu (PAL, SVGA, HD Ready, full HD), poměry stran obrazu b) optimální nastavení, volba vhodného zařízení podle technických parametrů, řešení nejčastějších problémů Interaktivní prostředky (tabule, projektory, systémy) a) popis, obsluha a možnosti využití, technika psaní a prezentace, b) integrovaný SW, konektivita s periferiemi, interní formát a ostatní kompatibilní formáty, řešení případných technických problémů Interaktivní systém, který z obyčejného projekoru udělá interaktivní (eBeam). |
LN |
3 16:00 B33 17:00 BX04 17:45 BI |
Prezentační technika a) datové formáty, vzájemná kompatibilita, tisk podkladů, pravidla prezentace b) technika zatemnění a osvětlení učeben c) ovládací prvky prezentací – nastavení zobrazení, dálkové ovládání, pointer (vhodné barvy laserových ukazovátek, bezpečnost a (ne)poškození zraku) Multimediální učebny a) jednotlivé prvky vybavení a jejich obsluha b) konsolidované ovládání (panel), řešení problémů |
LN |
5 | E-learning v procesu vzdělávání a) e-learningové kurzy a portály, efektivita výuky b) software pro e-learning, Moodle, Adobe Captivate (intro) Zařízení pro běžný a velkoformátový tisk a) tisk učebních materiálů, posterů, laminování b) kopírky, barevné podklady, cena, ekologický tisk, vazba dokumentů, jak vybrat tiskárnu |
LN |
4 | Zvuková technika a videotechnika a) technika řeči, používání mikrofonu, příp. mikroportu b) videoprojektor, digitální kamery a fotoaparáty ve výuce Zdroje pro výuku a) výukové projekty, b) internetové portály |
JH |
6 | Počítač ve výuce a) variabilita použití, výukové programy, multimédia, elektronická třídní kniha, propojení s projekční technikou Internet a elektronické informační zdroje pro využití ve výuce a) demonstrační výukové aplikace, databáze a portály b) elektronické komunikace |
JH |
7 | Služby pro evropské učitele
Evropská média a weby v české škole Evropská mediálně-vzdělávací scéna. Evropské vzdělávací programy a pořady dostupné v české škole. Struktura školského systému v některých evropských zemích. |
JH |
Kontrola studia
Zápočet
- Charakterizujte dostupnou didaktickou techniku na školách, kde probíhala Vaše pedagogická praxe a zhodnoťte způsob i míru jejího využívání ve výuce chemie (vlastní komentáře). Rozsah max. 1 strana!
- Najděte 1 elektronický zdroj (či aplikaci), který je možné použít k přímé výuce chemie/fyziky na střední škole. Připravte si praktickou ukázku této učební pomůcky (hypotetickou část vyučovací hodiny), kterou pomocí didaktické techniky budete demonstrovat během cvičení svým spolužákům. Termín: 5./6. týden.
Registrace příspěvku.
Zkouška
Test a ústní zkouška. Termíny v SISu.
Studijní materiály
- Didaktická technika pro učitele: Hlavatý J., VŠCHT Praha, 2002.
- Materiální didaktické prostředky a technologie jejich využívání: Slavík M., Husa J., Miller I., CZU 2007.
- Computer in education: Dostál J., Votobia Olomouc, 2007.
- Vlastní poznámky z přednášek a cvičení
Pro budoucí pedagogy
- Education in Chemistry (http://www.rsc.org/eic)
- Scientia in Educatione (http://www.scied.cz)
Vyučující
Ing. Josef Hlavatý, CSc. ( kontakt, konzultační hodiny)