Počkejte prosím chvíli...
Nepřihlášený uživatel
iduzel: 17245
idvazba: 21270
šablona: stranka
čas: 23.9.2017 14:44:19
verze: 3813
uzivatel:
remoteAPIs:
branch: trunk
Obnovit | RAW

Psychologie

Psychologie mládeže

  1. Periodizace vývoje: Eriksonova periodizace vývoje jako řešení psychosociálních konfliktů a dopad nevyřešených konfliktů na období dospívání, psychoanalytické pojetí vývoje S. Freuda - hlavní principy a zhodnocení teorie, teorie attachementu a její význam pro období dospívání.
  2. Období dospívání: Charakteristika jednotlivých fází, hlavní vývojové změny v tomto období a jejich dopad na školní prostředí, rozdíly mezi změnami v pubescenci a adolescenci, Eriksonův pohled na dospívání, Arnettův koncept vynořující se dospělosti.
  3. Identita a sociální vztahy v období dospívání: Pojetí identity ve vývojové psychologii, sebepojetí a identita v dospívání, Eriksonův a Marciův přístup, novodobý fenomén virtuální identity. Hlavní změny v sociálních vztazích v období dospívání - charakteristické znaky vztahu k dospělým, specifika vztahu s učitelem, význam vrstevníků v dospívání a příslušnost ke skupině vrstevníků jako specifická oblast identity, subkultury mládeže a jejich rizika a dopady na školní prostředí
  4. Tělesný, kognitivní a emoční vývoj v období dospívání: Tělesné změny v období dospívání: specifika chlapců a dívek, dopady na psychiku dospívajícího, důsledky pro školní prostředí a chování učitele, význam tělesného vzhledu a rizika. Emoční změny v období dospívání a jejich důsledky pro školu, kognitivní vývoj v adolescenci, Piagetova periodizace, stádium formálních myšlenkových operací a možnosti využití v učebním procesu.

 Sociální psychologie

  1. Prosociální a agresivní chování.
    Pojmy prosociální chování, agrese, agresivita, hostilita, násilí.  Teorie agrese. Agrese v médiích, dopad na děti a mládež.
  2. Sociální skupiny.
    Vymezení sociální skupiny, druhy sociálních skupin, charakteristiky. Znaky malé sociální skupiny, sociální dynamika.
  3. Postoje
    Definice postojů – strukturní a funkcionalistický přístup, formování postojů, změna postojů (kognitivní disonance, přesvědčování), měření postojů (nepřímé a přímé techniky)
  4. Sociální kognice a sociální vlivy
    Sociální percepce, atribuce, sociální schémata, konformita, poslušnost vůči autoritě, vliv situačních podmínek

Interpersonální komunikace

  1. Komunikační proces
    Pojem komunikace. Prvky komunikačního procesu
  2. Neverbální a verbální komunikace
    Hlavní zásady verbální a neverbální komunikace ve vzdělávacím procesu
  3. Interpersonální konflikt
    Druhy konfliktů, hlavní příčiny konfliktů ve školním prostředí, hlavní zásady řešení konfliktu

Psychologie učení

  1. Učení jako základní vývojový proces
    Vztah biologického zrání a učení, druhy učení, zdroje učení
  2. Kognitivní předpoklady k učení
    Rozvoj kognitivních procesů nezbytných pro učení – pozornost, vnímání, představivost, myšlení, paměť. Kognitivní deficity vyskytující se u současných žáků SŠ.
  3. Osobnostní dispozice k učení, individuální rozdíly
    Schopnosti, nadání a mimořádný výkon, temperamentové rozdíly, rozdíly v seberegulačních vlastnostech a v motivaci
  4. Teoretické přístupy k učení
    Kognitivně vývojový (Piaget, Vygotskij), Sociální (observační učení), behaviorální (role odměn a trestů)
  5. Emoce a motivace k učení
    Vliv emocí na učení, druhy emocí, osobnostní motivační zaměření (životní cíle, hodnoty, zájmy, potřeby), faktory ovlivňují aktuální motivaci k učení
  6. Materiální a interpersonální podmínky ovlivňující učení
    Stres a stresory, materiální podmínky, organizace učení, interpersonální vztahy, komunikace aj.

 

Psychopatologie

  1. Příčiny a prevence psychických poruch
    Systémový pohled na příčiny psychických poruch (dědičnost, stres, materiální vlivy – chemické, fyzikální, biologické, interpersonální, intrapsychické). Prevence psychických poruch ve školním prostředí
  2. Nejčastější psychické poruchy u žáků středních škol
    Poruchy školních dovedností, porucha aktivity a pozornosti, poruchy chování, poruchy příjmu potravy, fobické a úzkostné poruchy, Aspergerův syndrom
  3. Nejčastější psychické poruchy u učitelů středních škol
    Syndrom vyhoření, poststresové poruchy, neurotické poruchy, depresivní epizoda, poruchy osobnosti

 

Aktualizováno: 10.6.2015 16:31, Autor: PhDr. Václava Nývltová, CSc.

A BUDOVA A
B BUDOVA B Sídlo katedry najdete ve 3. patře nástavby X
C BUDOVA C
VŠCHT Praha
Technická 5
166 28 Praha 6 – Dejvice
IČO: 60461373
DIČ: CZ60461373

Datová schránka: sp4j9ch

Copyright VŠCHT Praha 2014
Za informace odpovídá Oddělení komunikace, technický správce Výpočetní centrum

VŠCHT Praha na sociálních sítích
zobrazit plnou verzi