Počkejte prosím chvíli...
Nepřihlášený uživatel
Nacházíte se: VŠCHT PrahaKUHV  → Předměty zajišťované naším ústavem → Didaktická technika – N832036
iduzel: 17028
idvazba: 20986
šablona: stranka
čas: 29.3.2024 10:00:08
verze: 5378
uzivatel:
remoteAPIs:
branch: trunk
Server: 147.33.89.150
Obnovit | RAW
iduzel: 17028
idvazba: 20986
---Nová url--- (newurl_...)
domena: 'kuhv.vscht.cz'
jazyk: 'cs'
url: '/predmety/didakticka-technika'
iduzel: 17028
path: 8547/4154/1408/1619/16942/17028
CMS: Odkaz na newurlCMS
branch: trunk
Obnovit | RAW

Didaktická technika – N832036

Informace o předmětu

Anotace, sylabus, literatura
Studenti se formou praktické výuky seznámí s jednotlivými didaktickými techniky a vyzkouší si jejich obsluhu a použití při výuce.

Program přednášek a cvičení 

Týden Obsah přednášky/cvičení Vyučující
1 Tradiční velkoplošná zařízení pro frontální výuku
    a) klasické tabule (křídové, magnetické, bílé tabule)
    b) flipcharts, výukové plakáty

Klasická promítací zařízení pro frontální výuku
    a) zpětný projektor / OHP (tvorba předloh), dia-, epi- a film- projektory
    b) opravy přístrojů, úvod do vyhlášky č. 50/1978 Sb.
JH
2 Moderní velkoformátová technika
    a) dataprojektory: technologie DLP a LCD (DPL vs. 3LCD), laserový projektor, LCD/LED monitory, vizualizér, typy grafického rozhranní (DVI, HDMI, VGA, Cinch-RCA, S-Video a YPbPr), digitální a analogový signál; grafické rozlišení obrazu (PAL, SVGA, HD Ready, full HD), poměry stran obrazu
    b) optimální nastavení, volba vhodného zařízení podle technických parametrů, řešení nejčastějších problémů

Interaktivní prostředky (tabule, projektory, systémy)

    a) popis, obsluha a možnosti využití, technika psaní a prezentace,
    b) integrovaný SW, konektivita s periferiemi, interní formát a ostatní kompatibilní formáty, řešení případných technických problémů
Interaktivní systém, který z obyčejného projekoru udělá interaktivní (eBeam).
LN
3

16:00
B33

17:00
BX04

17:45
BI
Prezentační technika
    a) datové formáty, vzájemná kompatibilita, tisk podkladů, pravidla prezentace
    b) technika zatemnění a osvětlení učeben
    c) ovládací prvky prezentací – nastavení zobrazení, dálkové ovládání, pointer (vhodné barvy laserových ukazovátek, bezpečnost a (ne)poškození zraku)



Multimediální učebny

    a) jednotlivé prvky vybavení a jejich obsluha
    b) konsolidované ovládání (panel), řešení problémů   
LN
5 E-learning v procesu vzdělávání
    a) e-learningové kurzy a portály, efektivita výuky
    b) software pro e-learning, Moodle, Adobe Captivate (intro)

Zařízení pro běžný a velkoformátový tisk
    a) tisk učebních materiálů, posterů, laminování
    b) kopírky, barevné podklady, cena, ekologický tisk, vazba dokumentů, jak vybrat tiskárnu
LN
4 Zvuková technika a videotechnika
    a) technika řeči, používání mikrofonu, příp. mikroportu
    b) videoprojektor, digitální kamery a fotoaparáty ve výuce

Zdroje pro výuku
    a) výukové projekty,
    b) internetové portály
JH
6 Počítač ve výuce
    a) variabilita použití, výukové programy, multimédia, elektronická třídní kniha, propojení s projekční technikou

Internet a elektronické informační zdroje pro využití ve výuce
    a) demonstrační výukové aplikace, databáze a portály
    b) elektronické komunikace
JH
7 Služby pro evropské učitele
  • Školení učitelů (Comenius Space, Comenius II),
  • poskytování internetových služeb v rámci evropského školství (European Schoolnet),
  • servis pro učitele (Virtual School),
  • propojení škol (ENIS),
  • výzkumné aktivity a projekty (my Europe),
  • výměny zkušeností ředitelů škol (SMC),
  • odměňování nejlepších evropských projektů a učitelů (eSchola),
  • archivy odkazů, programů, diskusní platforma (eSchoolnet), didaktika práce s ICT (sdružení ESP).

Evropská média a weby v české škole
    Evropská mediálně-vzdělávací scéna.
    Evropské vzdělávací programy a pořady dostupné v české škole.
    Struktura školského systému v některých evropských zemích.
JH

Kontrola studia

Zápočet

  • Charakterizujte dostupnou didaktickou techniku na školách, kde probíhala Vaše pedagogická praxe a zhodnoťte způsob i míru jejího využívání ve výuce chemie (vlastní komentáře). Rozsah max. 1 strana!
  • Najděte 1 elektronický zdroj (či aplikaci), který je možné použít k přímé výuce chemie/fyziky na střední škole. Připravte si praktickou ukázku této učební pomůcky (hypotetickou část vyučovací hodiny), kterou pomocí didaktické techniky budete demonstrovat během cvičení svým spolužákům. Termín: 5./6. týden.
    Registrace příspěvku.   

Zkouška

Test a ústní zkouška. Termíny v SISu. 

Studijní materiály

  • Didaktická technika pro učitele: Hlavatý J., VŠCHT Praha, 2002.
  • Materiální didaktické prostředky a technologie jejich využívání: Slavík M., Husa J., Miller I., CZU 2007.
  • Computer in education: Dostál J., Votobia Olomouc, 2007.
  • Vlastní poznámky z přednášek a cvičení

 

Pro budoucí pedagogy


Vyučující
Ing. Josef Hlavatý, CSc. ( kontakt, konzultační hodiny)

 

Aktualizováno: 28.6.2016 16:04, Autor:

A BUDOVA A
B BUDOVA B Sídlo katedry najdete ve 3. patře nástavby X
C BUDOVA C
2 STUDENTSKÁ KAVÁRNA CARBON
VŠCHT Praha
Technická 5
166 28 Praha 6 – Dejvice
IČ: 60461373
DIČ: CZ60461373

Datová schránka: sp4j9ch

Za informace odpovídá: Ústav učitelství a humanitních věd
Technický správce: Výpočetní centrum

Copyright VŠCHT Praha
zobrazit plnou verzi